بهترین سنگ برای کف ساختمان


سنگ های ساختمانی به دلایل گسترده ای از جمله تنوع رنگ، بافت منحصر به فرد ، دوام طولانی ، نصب آسان و … سال ها به عنوان آیتم اصلی و پرطرفدارترین مصالح ساختمانی جهت اجرا و طراحی کف سالن می باشد.
اقسام گوناگون سنگ ها که جهت کف ساختمان یا محوطه استفاده می شوند در زیر آورده شده است :

بهترین سنگ ها برای کف ساختمان

  1. مرمریت
  2. مرمر
  3. گرانیت

سنگ مرمریت کف

از بین انواع مختلف سنگ، بهترین نوع سنگ کف فرش مرمریت می باشد که بيش ترین کاربرد آن در ساختمان های مسکونی و تجاری می باشد . اما برای مکانهای تجاری و اداری باید از مرمریت بسیار مرغوب استفاده کرد، زیرا این مکان‌ها بیشتر از فضای خانه پاخور دارند و علاوه بر آن سطح کف اینگونه مکان ها توسط فرش و یا موکت پوشیده نمی شود و برای این منظور یکی از مقاومترین انواع سنگ مرمریت که میتوان توصیه کرد مرمریت خوی و مرمریت خوبسنگان است.

بهترین مرمریت برای استفاده در کف سالن، مرمریت دهبید، مرمریت خوی، مرمریت نمین، مرمریت خوبسنگان، مرمریت آباده، مرمریت صلصالی و مرمریت فراز است و از سنگهای مرمریت ضعیف که باید توجه داشت برای کف فرش از آنها استفاده نشود مرمریت کوه سفید قم می باشد، که به دلیل داشتن مقادیر بسیار زیاد آهک به هیچ عنوان جهت استفاده در کف مناسب نمی باشد.

در نظر داشته باشید که همیشه به میزان چند تایل از سنگ کف فرش نصب شده را پس از اتمام کار ذخیره نگهدارید، زیرا اگر در آینده سنگ های کف فرش احتیاج به تعمیر داشته باشند، ممکن است سنگ با طرح و رنگ مشابه یافت نشود.

یکی از فرآیندهای قابل اجرا بر سطح نهایی سنگ، فرآیند “هوند” كردن است که در طی آن، سنگ كاملاً پوليش نمي‌ شود و به جاي سطحی براق دارای سطحی مات می شود‌. اين نوع سنگ‌ها براي استفاده در كف ساختمان كاربرد دارند و مزیت آن جلوگيري از ليز خوردن است.

سنگ مرمر کف

در زمان های گذشته، پادشاهان و سزار ها برای عمارت های با شکوه خود خواستار سنگ های کف فرشی با جنس مرمر بودند، امروزه نیز هنوز بسیاری از افراد این سنگ را برای پوشش کف منازل خود ترجیح می دهند. سنگ مرمر هرچند سخت تر و انعطاف پذیرتر از سنگ تراورتن است ولی برای نگهداری آن احتیاج به توجه بیشتری می باشد. این سنگ بسیار زود خش بر میدارد و سریع نیز لک می شود، ولی سنگی است دارای شخصیت و هویت که به ساختمان جمال و شکوه خاصی می بخشد که هیچ عنصر دیگری قادر به چنین کاری نیست.

سنگ گرانیت کف

سنگ گرانیت به دلیل بافت متراکمی که دارد و عدم وجود تخلخل باعث می شود تا چسبندگی کمی به نمای ساختمان داشته باشد و به علت وجود خطرات ناشی از جدایش آن از نما، باید با تمهیدات خاصی مصرف شود بنابر این بهترین گزینه برای استفاده از سنگ‌های گرانیت، کف فرش فضای پارکینگ، کف حیاط و سنگ پله و به طور کلی کف‌ فرش فضاهای پر رفت و آمد و آموزشی مانند دانشگاه ها که احتیاج به بیشترین مقاومت و استحکام در برابر سایش را دارند می‌باشد. همچنین از این سنگ بیش تر براي طراحی های سنتی و باستانی جهت سنگفرش کف سالن نیز استفاده میشود. با توجه به خواص فیزیکی سنگ گرانیت استفاده از این سنگ برای سنگ کف واحدهای مسکونی و مراکز پرتو درمانی مناسب نمی باشند.

زبر کردن گرانیت برای استفاده در کف فضاهای خارجی بسیار پسندیده‌ و مورد تاکید است. ( برای این کار می‌توان علاوه بر روش تیشه ای کردن ، از چند روش دیگر نیز استفاده کرد. مثلاً روش سند بلاست، ولی اگر بخواهیم عمق زبری سنگ کف بیشتر شود به جای سند بلاست می‌توان از شات پلاست استفاده کرد در این روش سنگ گرانیت را در دستگاه شات بلاست قرار می دهند و با روشن کردن ماشین تکه های سنگ گرانیت به همراه ساچمه های فلزی بر روی هم می غلطند و سطح گرانیت با ساچمه‌های فلزی مورد حمله قرار می‌‌گیرند و سطح سنگ زبر می شود و میزان این زبری بسته به میزان ماندن سنگ در درون دستگاه متفاوت است).

سنگ اسلبسنگ کفمقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *